El Pla del Mandat 2015-2019 constueix el full de ruta de
l'Ajuntament de Terrassa, és el document estratègic en el qual queden fixades
les principals línies d'actuació del Govern Municipal, que es desenvoluparan
any rere any i que es concreten en els Plans d'acció municipal i els
pressupostos anuals.
La Prioritat 4 estableix que l’Ajuntament ha de facilitar la
parcipació, la implicació i la col·laboració dels ciutadans i les ciutadanes en
el govern de Terrassa i renovar l’administració municipal a través, entre
d’altres, dels següents compromisos: Dotant els consells de districte de
recursos econòmics de gesó i decisió pròpia per prioritzar actuacions en el
seus territoris acompanyades d’iniciaves de pressupostos parcipaus. Millorant
la qualitat democràca en la presa de decisions, tot establint mecanismes de
parcipació políca i social amb la ciutadania i adaptant la normava local, amb
la finalitat de potenciar el diàleg, la proximitat, la transparència i la
coresponsabilitat amb la societat. Repensant les políques i els mecanismes de
parcipació ciutadana per tal de simplificar i facilitar aquesta, ja sigui a
través d’entats i col·lecus ciutadans o de forma individual. Desenvolupar, de
forma acva, una políca de foment de l’associacionisme i el voluntariat per
apoderar el teixit social i la xarxa ciutadana, potenciar el vessant comunitari
i promoure la implicació de la ciutadania a l’entorn del voluntariat,
l’associacionisme i els seus valors.
El vigent Reglament de Parcipació Ciutadana de l’Ajuntament
de Terrassa, aprovat per acord plenari el 21 de juliol de 2016, publicat al
BOPB el 22 d’agost de 2016, entrà en vigor el passat 9 de setembre i té per
objecu millorar la qualitat democràca en la presa de decisions, tot establint
mecanismes de parcipació políca i social de la ciutadania i amb la ciutadania,
i la seva voluntat és la de ser un document dinàmic i adaptable als canvis i a
les noves necessitats de la ciutat.
El capítol 4 del tol tercer del nou Reglament de Parcipació
Ciutadana defineix i regula els Consells Municipals de Districte. Aquests són
els òrgans representaus de parcipació a nivell territorial, deliberaus i
proposius i estructurats en els districtes en què es divideix territorialment
el municipi de Terrassa. Un dels aspectes novedosos dels nous Consells
Municipals de Districte és la composició del plenari, amb representació de més
sectors i àmbits socials i amb presència
de ciutadania no associada o organitzada.
El reglament municipal de Parcipació Ciutadana estableix,
com a atribucions de la Presidència del
Consell Municipal de Districte, entre
d’altres: Art. 31.4.i) Promoure acvitats i projectes comunitaris que millorin
la relació i la col·laboració social al territori. Art. 31.4.k) Aplicar i
gesonar les pardes del pressupost municipal que se li atribueixin específicament
i jusficar-ne la ulització oportunament. Estableix com a competències del
Plenari del Consell Art- 30 w) Gesonar els recursos per a la dinamització
comunitària que lis siguin assignats pel Ple de l’Ajuntament amb l’aprovació de
cada exercici pressupostari. La dinamització comunitària és una metodologia
d'intervenció social que busca poder ajudar a què persones, grups o comunitats
amb interessos comuns, s'uneixin, idenfiquin les seves necessitats i impulsin
projectes per a la millora del seu benestar. La dinamització comunitària té com
a objecu millorar la convivència i la cohesió social mitjançant la millora de la qualitat de vida de la
població en l'àmbit de la convivència, la diversitat i el civisme, promovent la
parcipació de diferents actors del territori que, afavoreixi l'enforment,
desenvolupament i transformació de la comunitat. El procés de dinamització
comunitària dels Consells Municipals de Districte vol promoure el treball en
xarxa de les entats per al desenvolupament d'accions conjuntes amb visió de
districte, amb la intenció de fomentar les relacions entre les diferents entats
i agents territorials dels barris i districtes de la ciutat.
1. QUI POT PARTICIPAR I COM?
Podran presentar propostes la
Comissió d’impuls i seguiment del procés de dinamització comunitària i tots els
membres del Consell Municipal de Districte d’acord amb els requeriments i
condicions previstes a les presents bases. Els membres del Plenari informaran i
facilitaran la creació de propostes en el si de les seves entats o sectors als
quals representen.
2. ÒRGANS DEL PROCÈS
1. Plenari del Consell Municipal de
Districte. Màxim òrgan de representació , format per tots els membres del
Consell Municipal de Districte.
2. Comissió d’impuls i seguiment del procés de
dinamització comunitària, per tractar amb profunditat, i de forma específica, el
procés de dinamització comunitària. (ANNEX 1)
3. FASES
Fase I. Presentació del procés al Plenari del
Consell Municipal de Districte i creació, si s’escau, de la Comissió d’impuls i
seguiment del procés de dinamització comunitària
Fase II. Presentació de
propostes al Plenari del Consell
Municipal de Districte
Fase III. Priorització de les propostes al Plenari del
Consell Municipal de Districte Fase IV. Realització de les acvitats per part de
les entats Fase V. Avaluació del procés
4. TERMINIS
S’iniciarà el procés amb l’aprovació de les
bases a la sessió del Consell Municipal de Districte que incorpori aquest punt
a l’ordre del dia. Les acvitats s’hauran de portar a terme durant l’any 2019.
Les propostes s'hauran de presentar dins del termini establert. No s'acceptaran
les propostes que arribin fora d'aquest termini.
5. PRESSUPOST
Els recursos per a la dinamització comunitària
de l’exercici pressupostari és el que hagi establert el Pressupost Municipal.
Per aquest 2019, serà de 10.000 € per a cadascun dels 7 districtes.
6. PROPOSTES
Els proposants hauran de presentar al Plenari
del Consell Municipal de Districte, pel mitjà que decideixi el Consell
Municipal de Districte i dins dels terminis establerts, una fitxa amb la
informació establerta a l’ANNEX 2 d’aquestes bases. Com a mínim, hauran de
parcipar 2 entats i/o agents territorials en el disseny i organització de
l’acvitat proposada.
7. VALORACIÓ TÈCNICA
A peció del Plenari del Consell
Municipal de Districte, es podrà emetre un informe tècnic sobre les propostes.
Aquest informe comprovarà que les propostes compleixen els requisits establerts
en aquestes bases i els següents paràmetres: S’ajusn a la legalitat vigent
El cost de la proposta no podrà superar la parda total assignada per
dinamització comunitària al Consell Municipal del Districte Es puguin
realitzar durant l’exercici pressupostari 2019
També valorarà els següents aspectes:
1. Projecció de la
ciutat
2. Fonaments i valors en la convivència, igualtat de gènere, parcipació
i democràcia. A la proposta han de parcipar altres entats i grups, tant en el
disseny com a l’execució, comparnt recursos econòmics i humans
3. Inclusió
social i equitat. L’acvitat ha de promoure l’autonomia de les persones i les
seves capacitats per poder parcipar en tots els àmbits de la societat.
4.
Defensa i promoció dels Drets Humans
5. Accessibilitat Universal
6. Impacte social. La proposta ha de fomentar la parcipació
inclusiva dels diferents col·lecus i ha d’incloure acvitats diferent caire
(esporu, cultural, social, educau,...)
7. Recursos. L’acvitat ha de tenir un
pla de finançament viable, incorporar recursos propis econòmics, materials,
humans... i publicitar-se a les xarxes, publicacions, webs...
8. PRIORITZACIÓ I APROVACIÓ
El Plenari del Consell Municipal
de Districte prioritzarà les diferents propostes de dinamització comunitària, i
es basarà, en el cas que s’hagi creat,
en la valoració de la Comissió d’impuls i seguiment del procés de
dinamització comunitària.
9. PAGAMENT DE LES ACTIVITATS
Les acvitats que hagin estat
prioritzades pel Plenari del Consell Municipal de Districte seran finançades amb
el pressupost de dinamització comunitària que hagi establert el Pressupost Municipal.
Per tal de fer efecus els pagaments, les entats o persones responsables de
l’acvitat hauran d’informar als proveïdors que hauran de presentar la
Factura_e de la Seu Electrònica de
l’Ajuntament de Terrassa (
hps://aoberta.terrassa.cat/tramits/fitxa.jsp? id=4761).
10.SEGUIMENT DEL PROCÉS
La Comissió d’impuls i seguiment del
procés de dinamització comunitària farà un seguiment de la realització de les
acvitats i n’informarà al Plenari.
11.VALORACIÓ DEL PROCÈS
Es realitzarà valoració del procés
on es recolliran els aspectes que cal millorar i reforçar.
12.INFORMACIÓ I DIFUSIÓ DEL PROCÉS
L’art. 29.8 del Reglament
de Parcipació Ciutadana estableix que totes les sessions seran públiques
(excepte si afecten els drets fonamentals dels ciutadans, que seran secretes).
L’art. 29.6 estableix que es publicaran les convocatòries,
informes actes i acords al web municipal, seu electrònica, Portal de Govern
Obert i taulell informau de les seves seus (i d’altres mitjans) De tot el
procés i les acvitats es farà publicitat en xarxes, web municipal, cartelleria
i a les seus dels Consells Municipals de Districte, locals entats, equipaments
municipals…
ANNEX 1 COMISSIÓ D’IMPULS O TAULA D’ENTITATS PER AL
SEGUIMENT DEL PROCÉS DE DINAMITZACIÓ COMUNITÀRIA ALS CONSELLS MUNICIPALS DE
DISTRICTE
L’art. 33 del Reglament estableix que el plenari del
Consell, la presidència o la vicepresidència poden proposar la creació d’un
grup de treball, comissió o taula per tractar amb profunditat i de forma
específica les temàques que necessin una especial atenció i que interessin al
districte.
La Comissió d’Impuls es renovarà anualment.
OBJECTIUS
1. Impulsar la creació de propostes de dinamització
comunitària que abasn el major nombre de col·lecus i territoris 2. Treballar
dinàmiques i estratègies d’intervenció orientades a prioritzar la capacitació,
el treball en xarxa, la solidaritat o l’autonomia dels membres del consell. 3.
Realitzar el seguiment del procés de dinamització comunitària al territori,
resolent diferents circumstàncies o imprevistos que es donin.
COMPOSICIÓ
Membres del Consell Municipal de Districte que vulguin
formar-hi part i la Secretaria del Consell Municipal del Districte.
COMPETÈNCIES
1. Valorar tots els aspectes relacionats amb el procés de
dinamització comunitària del Consell Municipal de Districte, des de la programació de les acvitats fins a
la comptabilitat. Aquesta valoració no serà vinculant.
2. Ajustar els recursos
pressupostaris en cas de rebaixa de la despesa aprovada pel Consell Municipal
de Districte o d’anul·lació d’alguna de les acvitats aprovades.
3. Operavitat
per avançar a les dificultats tècniques que puguin modular o variar una
proposta.
4. Valorar les propostes presentades segons els criteris establerts a
les bases.
FUNCIONAMENT
Reunions presencials convocades per la Secretaria o
qualsevol membre de la comissió d’impuls i seguiment del procés. Consultes
telemàques (per correu electrònic, per telèfon) per qüesons puntuals i/o
urgents. Els acords de la comissió s’hauran de prendre per consens i, en cas
que no hi hagi acord, mitjançant la votació dels seus integrants per majoria
simple.
La comissió podrà convidar, segons les necessitats i els
temes a tractar, a diferents experts (tècnics municipals o persones externes) a
parcipar a les seves reunions. La Secretaria del Consell realitzarà un
extracte de les reunions i donarà compte al Plenari del Consell dels treballs
realitzats i dels acords als què s’ha arribat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario